Selasa, 12 Januari 2010

Eye On Malaysia@Melaka membazir?


Eye On Malaysia yang menjadi tarikan pelancong sejak setahun lalu telah disita semalam. Tindakan ini menyebabkan kerajaan negeri menanggung kerugian dan duit rakyat lebur begitu sahaja.

"Diberitakan pula syarikat Belgium, Fitraco NV nak ambik balik buaiannya kerana ada pihak pengurusan yang terdiri daripada MSt Ad & Kumpulan Melaka Berhad tak bayar RM 17 juta. Sebelum ini, indah sungguh perkhabaran, kos 24 juta ditanggung swasta, tidak melibatkan wang rakyat. Seolah-olah ada syarikat swasta yang ada duit lebih. Nak tolong tanggung kos buaian itu," jelas Ketua Penerangan PAS Negeri Melaka, Sofi Wahab.

Bagi Sofi, Kerajaan Negeri lemah dan lembap dalam membuat perancangan semula bagi memulakan sesuatu program dan dan projek.

"Di saat Melaka dikatakan Maju 2010, Eye On Malaysia pula kena sita, siapa yang malu dan siapa sebenarnya yang bersalah dalam hal ini. Sejak dari awal lagi saya sudah menjangkakan ini adalah projek membazir. Duit rakyat hangus begitu sahaja," jelas Sofi lagi.

Eye On Malaysia di muara Sungai Melaka yang menjadi antara tarikan utama pelancongan sejak lebih setahun lalu, disita jam 9.30 pagi semalam, sekali gus terpaksa memberhentikan operasinya.

Tindakan menyita kawasan berkenaan dilakukan susulan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 26 November lalu, membenarkan permohonan pemilik asal roda gergasi berkenaan dari Belgium, Fitraco NV untuk mengambilnya balik dari Eye On Malaysia Sdn Bhd (Eom), pemilik roda itu di sini.

Arahan bagi memaklumkan mengenai tindakan menyita tempat itu disampaikan oleh seorang peguam yang mewakili Fitraco NV kepada Ketua Pegawai Kewangan (CFO) Eom, Mahadzir Yunus di tapak roda gergasi terbabit, kira-kira jam 9.30 pagi semalam.

1 ulasan:

  1. owh.. modal sama je ngn cadangan nak buat jambatan rentas selat melaka, kata ada pihak swasta yg nak invest... haha
    bijak gak umno melaka ni, cuma kureng smart jer..

    BalasPadam