Jumaat, 4 September 2009

Ekonomi Malaysia kukuh?



Bila ekonomi dunia jatuh, persoalan yang timbul dari sosialis ialah menuding ke arah kapitalis. Atau para pemikir ekonomi Islam mendabik dada bahawa ekonomi cara Islam adalah yang terbaik.

Benar, Islam syumul dari segala aspek kehidupan. Persoalannya dimanakah ilmuan Islam ketika dunia berubah daripada kekhalifahan kepada kapitalis yang kita anuti pada hari ini.?

Sistem ekonomi, baik sosialis mahupun kapitalis adalah sama, kaum pemodal dan pelabur berlumba-lumba menganut keuntungan.

Berbeza pada cara perlaksanaan sahaja kerana kapitalis meyerlahkan identiti kaum pelabur untuk mengaut keuntungan maksima, sedangkan sosialis lebih neutral dan mengagihkan ekonomi kepada rakyat segajat.

Harga minyak naik, itu hakikat di Malaysia. Walaupun harga minyak utama tidak naik kata Ismail Saberi, kerana sememangnya dia tidak mengisi minyak sendiri melainkan pemandunya yang lebih arif akan menambahkan isipadu minyak ke dalam keretanya selaku Pak Menteri.

Masalah yang ketara di sini sebenarnya ialah pola harga minyak di dunia.

Katakan pada hari ini, kerajaan menanggung subsidi RM304 juta sebulan (menurutnya), bagaimana pula ketika harga minyak dunia AS$68.00 menurun 0.05-0.07%.?

Mungkin kiraan matematik saya lemah, namun begitu adakah subsidi yang ditanggung oleh kerajaan ini meningkat.? Pak Menteri turut memberikan fakta lemah tentang penghujahannya dalam menyampaikan harga minyak dunia yang umum tahu turun dan naik, (Kos bagi RON95 naik 102 peratus daripada AS$40.75 setong kepada AS$82.30 setong pada Disember 2008 dan bulan ini).

Beliau juga berkata (jika terdapat sebarang perubahan harga pasaran global, kerajaan akan mengkaji semula dengan sewajarnya). Maka penurunan harga minyak kepada AS$68.00 pada hari ini adakah akan di kaji oleh kerajaan.?

Apabila kenaikan ini berlaku, secara mendadak tambang bas Rapid KL turut sama naik (walaupun kata menteri telah dibincangkan lama dahulu). Adakah Menteri sedar, kenaikan pada bulan Ramadhan tatkala perbelanjaan rakyat Malaysia untuk Aidilfitri semakin meningkat akan membebankan rakyat.?

Harga barangan keperluan juga semestinya akan naik. Sudahlah dengan retorik Akta Kawalan Harga, berapa ramai peniaga berbanding pegawai kementerian.? Jangan lupa, Rm4 billion yang dikatakan bakal dijimatkan ketika kenaikan mendadak harga minyak beberapa tahun lepas dikatakan untuk pembangunan pengangkutan awam.

Namun Menteri bertanggungjawab gagal menjawab jenis pembangunan yang dilakukan di dalam perbahasan Parlimen.

Kadar pengangguran di Eropah adalah yang paling buruk dalam tempoh 10 tahun. Itu fakta. Bursa-bursa utama dunia jatuh, itu fakta. Bursa saham utama di Asia jatuh, itu fakta. Sektor pembinaan di UK menguncup 18 bulan berturut-turut, itu fakta. Syarikat penerbangan utama dunia rugi £1.2bn, itu fakta. Wall Street jatuh untuk hari yang ke empat berturut-turut. Itu fakta. 563 saham syarikat rugi berbanding 203 saham syarikat untung semalam di Bursa Malaysia, itu fakta.

Cuma kata menteri... ekonomi kita kukuh.? yang ni apa.?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan